Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Życzenia świąteczne

 Z okazji nadchodzących świąt Wielkanocnych składam wszystkim życzenia zdrowych :) radosnych świąt :) oraz mokrego dyngusa :)  życzy autorka bloga

Szarlotka mojej babci

Pobyt w rodzinnym domu mojej mamy zawsze kojarzy mi się z kubkiem ciepłego mleka i pysznym domowym ciastem. Praktycznie bez tego akurat wypieku nie ma u mojej babci żadnej większej imprezy rodzinnej czy świat. W sumie to się nie dziwię. Pyszne, miękkie i bardzo pulchne kruche ciasto. Do tego kwaskowe jabłka i słodka kruszonka. Dla mnie Szarlotka mojej babci to wypiek numer jeden wśród ciast pieczonych u mnie w rodzinie od lat. 
Jest to przepis, do którego często wracam i który często piekę. Wiąże się z wspaniałymi wspomnieniami i latami beztroski. Mogę zdradzić, iż przygotowanie tej akurat szarotki nie jest bardzo trudne. Jest to przepis na dużą rodzinną blachę. Nie jest to jednak przepis dietetyczny. Szarlotka mojej babci to wypiek klasyczny i bardzo tradycyjny. Zapach ciepłej szarlotki unoszący się po mieszkaniu to doskonały pretekst do rozmowy w gronie najbliższych. Polecam!
Składniki:
ciasto
400 g mąki pszennej
200 g masła
100 g cukru
100 ml śmietany 12%
8 g proszku do pieczenia(2 łyżeczki)
6 żółtek
mus jabłkowy
2 kg jabłek(najlepiej antonówek)
200 g cukru
50 ml wody
40 g mąki ziemniaczanej(4 łyżki)
10 g cynamonu(2 łyżeczki)
cukier puder do dekoracji
Ciasto: Mąkę pszenną przesiewamy wraz z proszkiem do pieczenia. Do mąki dodajemy kolejno śmietanę, zimne masło, cukier i żółtka. Zagniatamy gładkie ciasto. Chłodzimy w lodówce przez całą noc.
Mus jabłkowy: Jabłka myjemy i obieramy ze skórki. Kroimy w drobną kostkę. Do jabłek dodajemy wodę. Zagotowujemy. Do gotujących się jabłek dodajemy cukier i cynamon. Dusimy na małym ogniu przez 30-45 minut. Do uduszonych jabłek dodajemy mąkę ziemniaczaną. Mieszamy. Studzimy.
Zimne ciasto dzielimy w stosunku 3/4 i 1/4. Większą cześć ciasta wałkujemy na wielkość formy do pieczenia. Blachę do pieczenia smarujemy masłem i obsypujemy bułką tartą. Ciasto układamy w formie. Na cieście smarujemy wystudzonymi jabłkami. Mniejszą cześć ciasta wałkujemy. Na jabłkach układamy drugą połowę ciasta. Ciasto pieczemy w 180 stopniach przez 75 minut. Studzimy. Dekorujemy cukrem pudrem.
szarlotka, domowa szarlotka, szarlotka mojej babci
szarlotka, domowa szarlotka, szarlotka mojej babci
Smacznego!

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty

Drukuj